Krimin sodalla 1850-luvulla
oli suuri vaikutus talonpoikaispurjehdukseen.
Suuri osa kaupunkilais-
laivastoista tuhoutui ja
talonpoikaislaivoja tarvittiin avuksi.
1858 alkaen talonpojat saivat
vapaasti purjehtia koko maailmaan.
Välittömästi kemiönsaarelaiset
alkoivat rakentaa yhä enemmän
ja yhä suurempia laivoja.
Laivanvarustamisesta tuli
yhä ammattimaisempaa.
Suuriin aluksiin tuli monia osakkaita.
Osansa pystyi lunastamaan
vaikka auttamalla rakennustyössä.
Västanfjärdistä, missä rakennettiin
eniten suuria laivoja kehittyi
saaren tärkein merenkulkupaikkakunta.
Siellä Ölanderin suvusta kehittyi
tärkeä laivanvarustajasuku.
O.F. Ölander rakennutti
1800-luvun lopulla
monta merkittävää alusta.
Fortuna-laivan hän omisti
yhdessä sisarenpoikansa
Henrik Uno Isakssonin,
joka asui Stusin tilalla, kanssa.
Varustajat ja merimiehet
rikastuivat usein ja
halusivat näyttää vaurautensa
rakentamalla hienoja taloja.
Stusin tila on tästä hyvä esimerkki.